Från och med 2025 gäller nya föreskrifter (AFS 2023:5). De gäller för tryckbärande anordningar och aggregat, som omfattar konstruktion, tillverkning och bedömning av överensstämmelse. Enligt dessa föreskrifter gäller för närvarande anordningar och aggregat med ett högsta tillåtet tryck över 0,5 bar, undantag för vissa typer av anordningar och aggregat.
Exempel på undantagna anordningar inkluderar rörledningar för transport av fluider, vattentillförselssystem och relaterad utrustning. Även enheter för fordon och kärnteknisk användning räknas som undantagna. Dessutom omfattas inte enheter som täcks av specifika lagar och förordningar, såsom aerosolbehållare och apparater för transport av farligt gods, av dessa föreskrifter.
De nya föreskrifterna fastställer också tekniska krav för olika typer av tryckbärande anordningar och aggregat. Föreskrifterna specificerar krav för tryckkärl och rörledningar baserat på innehållet och trycket. Dessutom måste tillverkare se till att anordningarna följer gällande harmoniserade standarder och är korrekt CE-märkta.
För att tillverkare och distributörer ska uppfylla dessa krav krävs en bedömning av överensstämmelse. Det innebär att de måste visa att de har uppfyllt de väsentliga säkerhetskraven enligt de nya föreskrifterna.
Föreskrifterna definierar även olika begrepp och roller inom denna reglering, såsom CE-märkning, distributör och tillverkarens representant, för att klargöra ansvarsområden och skyldigheter för olika aktörer inom leveranskedjan.
Syftet med de nya föreskrifterna
Enligt de nya föreskrifterna måste tillverkare korrekt klassificera tryckbärande anordningar och aggregat baserat på risk och innehåll. Föreskrifterna specificerar också olika förfaranden för att bedöma överensstämmelse med klassificeringen av anordningarna. Sammanfattningsvis reglerar de nya föreskrifterna (AFS 2023:5) tryckbärande anordningar och aggregat omfattande, säkerställer säkerhet och överensstämmelse med gällande standarder och lagar för att skydda användare och allmänheten från potentiella risker och olyckor relaterade till tryckbärande system.
För att läsa mer om de nya strukturen klicka här