fbpx
Kompetensutveckla.se

SKYDDSKOMMITTÉ

En skyddskommitté är en grupp av personer som är utsedda för att övervaka och säkerställa att ett arbetsplatsmiljö är säkert och hälsosamt för anställda och andra som är involverade i verksamheten. Skyddskommittéer kan finnas på olika arbetsplatser och i olika organisationer, och deras huvudsakliga uppgift är att identifiera, utvärdera och minska risker som kan uppstå på arbetsplatsen.

Enligt Arbetsmiljölagen ska det finnas en skyddskommitté eller en arbetsmiljökommitté på arbetsplatser som sysselsätter minst 50 arbetstagare regelbundet. Skyddskommittéer är oftast sammansatta av både arbetsgivare och arbetstagare, som arbetar tillsammans för att uppnå gemensamma mål för säkerhet och hälsa på arbetsplatsen. De kan också samarbeta med externa experter, såsom arbetsmiljöingenjörer, för att få råd och vägledning om hur man skapar en säkrare arbetsplats. En skyddskommitté är en arbetsgrupp som ska bestå av ledamöter som representerar både arbetsgivaren och arbetstagarna. På mindre arbetsplatser kan det också finnas skyddskommittéer om arbetsgivaren eller arbetstagarna begär det.

Minst en ledamot ska vara skyddsombud och utses av arbetstagarna medan ordföranden och sekreteraren utses av arbetsgivaren. Ett krav är att skyddskommittén ska träffas minst var tredje månad för att komma överens om de stora dragen i arbetsmiljöarbetet – sådant som rör hela företaget.

Skyddskommittéer kan ta en rad olika åtgärder för att säkerställa en säker arbetsmiljö, inklusive att utföra riskbedömningar, genomföra säkerhetsträning för anställda, övervaka användningen av personlig skyddsutrustning, genomföra inspektioner av arbetsplatsen och hantera rapporter om olyckor eller skador. Genom att arbeta tillsammans kan skyddskommittéer hjälpa till att förbättra säkerheten på arbetsplatsen och minska risken för olyckor och skador.

Skyddskommittén behandlar de mer övergripande och principiella frågorna. Att arbetsgivare och arbetstagare kommer överens i en gemensam grupp påverkar förstås arbetsmiljön positivt eftersom alla på företaget får en gemensam grund och arbetar mot samma mål. Skyddskommittén kan behandla frågor såsom företagshälsovård, användning av farliga ämnen, arbetsmiljöutbildning och rehabilitering. Gruppen ska också vara med och diskutera eventuella förändringar av lokaler, arbetsmetoder och organisation. Riskbedömningar och framtagande av handlingsplaner är också sådant som kan behandlas i skyddskommittén.

Ansvar för arbetsmiljön

Arbetsmiljöarbetet syfte är att förebygga olycksfall och ohälsa samt att främja den goda arbetsmiljön.

Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön och det straffrättsliga ansvaret, men för att det skall fungera så måste alla (arbetsgivaren med alla chefer och arbetstagarna med stöd av främst skyddsombuden) samverka för en god arbetsmiljö.

Arbetstagarna har också ett personligt ansvar att följa lagar och regler. De är också skyldiga att rapportera brister, tillbud och olyckor till arbetsgivaren samt att själv bidraga till att skapa den goda arbetsmiljön.

Var vänder jag mig i frågor om arbetsmiljön?

Vid uppkomna brister eller risker i din arbetsmiljö, ska man kontakta närmaste chef. Åtgärdas inte felet/bristen så kontakta ditt skyddsombud (om det inte finns något skyddsombud, så kan man kontakta sitt fackförbund).

Arbetsgivare kan använda sig av företagshälsovården eller likvärdig oberoende sakkunniga inom arbetsmiljöområdet med stöd och hjälp inom arbetsmiljöområdet.
Arbetsgivareorganisationerna har oftast möjlighet att bistå i arbetsmiljöarbetet.

Arbetsmiljöverket kan även svara på eventuella frågor om arbetsmiljöregler. De behandlar även anmälningar om dåliga arbetsmiljöförhållanden. Dessa anmälningar kan leda till inspektioner på arbetsplatsen.

skyddskommitté
Dela Innehållet