BILDSKÄRMAR
Bildskärmar på arbetet används vanligtvis för att visa information, program eller annat innehåll som är relevant för arbetsuppgifterna. För att undvika hälsoproblem och trötthet i ögonen är det viktigt att välja en skärm med rätt storlek, upplösning och ljusstyrka. Det är också viktigt att ha en ergonomiskt utformad arbetsstation med rätt avstånd mellan ögon och skärm, samt att ta regelbundna pauser och göra övningar för att minska belastningen på ögonen och kroppen.
För att öka produktiviteten och minska stressen på ögonen kan man överväga att använda en skärm med hög upplösning och kontrast, samt en blåljusfilter som minskar mängden blått ljus som avges från skärmen. Det finns också speciella skärmar med mindre reflektioner, vilket kan vara särskilt användbart i miljöer med mycket omgivande ljus.
Det är också viktigt att tänka på ergonomin när man väljer en bildskärm för arbete. En höjdjusterbar skärm och ett justerbart stativ kan hjälpa till att undvika problem med nacke och rygg. Dessutom kan användning av en skärm med en integrerad webbkamera och högtalare för videokonferenser och kommunikation underlätta arbete på distans eller i teammiljöer.
Sammanfattningsvis är det viktigt att välja en bildskärm som är anpassad efter dina arbetsbehov och som främjar en hälsosam arbetsmiljö.
Var vänder jag mig i frågor om arbetsmiljön?
Vid uppkomna brister eller risker i din arbetsmiljö, ska man kontakta närmaste chef. Åtgärdas inte felet/bristen så kontakta ditt skyddsombud (om det inte finns något skyddsombud, så kan man kontakta sitt fackförbund).
Arbetsgivare kan använda sig av företagshälsovården eller likvärdig oberoende sakkunniga inom arbetsmiljöområdet med stöd och hjälp inom arbetsmiljöområdet. Arbetsgivareorganisationerna har oftast möjlighet att bistå i arbetsmiljöarbetet. Arbetsmiljöverket kan även svara på eventuella frågor om arbetsmiljöregler. De behandlar även anmälningar om dåliga arbetsmiljöförhållanden. Dessa anmälningar kan leda till inspektioner på arbetsplatsen.