DISKRIMINERING
Diskriminering på arbetet är när en person behandlas på ett orättvist sätt på grund av faktorer som kön, ålder, etnicitet, religion, funktionshinder eller sexuell läggning. Det kan ske på olika sätt, till exempel genom att en person nekas anställning, befordran, utbildning eller liknande på grund av diskriminerande skäl.
Diskriminering på arbetet är olagligt enligt många lagar och regleringar, inklusive FN:s deklaration om mänskliga rättigheter och Europakonventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. I de flesta länder finns det också nationella lagar som skyddar arbetstagare mot diskriminering på arbetsplatsen.
Om du upplever diskriminering på arbetet är det viktigt att du tar upp problemet med din arbetsgivare eller HR-avdelning. Om det inte leder till en lösning kan du söka hjälp från fackföreningar, myndigheter för likabehandling eller diskrimineringsombudsmän. Det är också en bra idé att samla dokumentation om vad som hänt, till exempel e-postmeddelanden, anteckningar och vittnesmål från kollegor eller andra personer som kan styrka din upplevelse.
Var vänder jag mig i frågor om arbetsmiljön?
Vid uppkomna brister eller risker i din arbetsmiljö, ska man kontakta närmaste chef. Åtgärdas inte felet/bristen så kontakta ditt skyddsombud (om det inte finns något skyddsombud, så kan man kontakta sitt fackförbund).
Arbetsgivare kan använda sig av företagshälsovården eller likvärdig oberoende sakkunniga inom arbetsmiljöområdet med stöd och hjälp inom arbetsmiljöområdet. Arbetsgivareorganisationerna har oftast möjlighet att bistå i arbetsmiljöarbetet. Arbetsmiljöverket kan även svara på eventuella frågor om arbetsmiljöregler. De behandlar även anmälningar om dåliga arbetsmiljöförhållanden. Dessa anmälningar kan leda till inspektioner på arbetsplatsen.