BYGGARBETSMILJÖSAMORDNAREN
På de flesta bygg- och anläggningsarbeten utförs det olika typer av arbeten och för att minska riskerna för de som arbetar där då och i framtiden, så har man lagstiftat om en funktion som benämns byggarbetsmiljösamordnare (BAS).
Byggherren är alltid skyldig att utse en lämplig byggarbetsmiljösamordnare. Byggarbetsmiljösamordnaren skall ha den utbildning, kompetens och erfarenhet som krävs för det bygg- eller anläggningsarbete som skall utföras. Vi erbjuder ett flertal olika utbildningar för BAS P och BAS U.
- Utbildning BAS P/U 1 dag
- Utbildning BAS P/U 2 dagar
- Utbildning BAS P/U 1 dag via ZOOM
- Utbildning BAS P/U 2 dagar via ZOOM
- Utbildning eBAS P/U 1 dag via e-Learning
- BAS P/U in english 2 days via ZOOM
- eBAS P/U in english 1 day via e-Learning
Byggarbetsmiljösamordnare delas in i:
- Byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering – BAS P
- Byggarbetsmiljösamordnare för utförande – BAS U
Vid alla bygg- och anläggningsarbeten ska det finnas ska det finnas en BAS P och U.
BAS P samordnar arbetsmiljön under den inledande fasen av projektet (projekteringen och planeringen) och det innebär att hen granskar projektörernas ritningar och övriga tekniska beskrivningar och utifrån den informationen utformar en arbetsmiljöplan i syfte att arbetet inte skapar risker för de inblandade parterna.
BAS U uppgift är att löpande under projektet se till att den utarbetade arbetsmiljöplanen följs och att den uppdateras efter de nya förutsättningarna som uppstår.
Ansvar för arbetsmiljön
Arbetsmiljöarbetet syfte är att förebygga olycksfall och ohälsa samt att främja den goda arbetsmiljön. Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön och det straffrättsliga ansvaret, men för att det skall fungera så måste alla (arbetsgivaren med alla chefer och arbetstagarna med stöd av främst skyddsombuden) samverka för en god arbetsmiljö. Arbetstagarna har också ett personligt ansvar att följa lagar och regler. De är också skyldiga att rapportera brister, tillbud och olyckor till arbetsgivaren samt att själv bidraga till att skapa den goda arbetsmiljön.
Var vänder jag mig i frågor om arbetsmiljön?
Vid uppkomna brister eller risker i din arbetsmiljö, ska man kontakta närmaste chef. Åtgärdas inte felet/bristen så kontakta ditt skyddsombud (om det inte finns något skyddsombud, så kan man kontakta sitt fackförbund).
Arbetsgivare kan använda sig av företagshälsovården eller likvärdig oberoende sakkunniga inom arbetsmiljöområdet med stöd och hjälp inom arbetsmiljöområdet. Arbetsgivareorganisationerna har oftast möjlighet att bistå i arbetsmiljöarbetet. Arbetsmiljöverket kan även svara på eventuella frågor om arbetsmiljöregler. De behandlar även anmälningar om dåliga arbetsmiljöförhållanden. Dessa anmälningar kan leda till inspektioner på arbetsplatsen.