Försäkringskassan

FÖRSÄKRINGSKASSAN - FK

Försäkringskassan – en central del av det svenska trygghetssystemet Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter och ansvarar för att administrera socialförsäkringsförmåner som sjukförsäkring, föräldraförsäkring, arbetslöshetsförsäkring och sjukersättning. Genom sitt arbete säkerställer Försäkringskassan ekonomiskt stöd till individer i olika livssituationer och bidrar till ett tryggare samhälle.

Försäkringskassan - uppdrag och ansvar

FK hanterar en rad olika socialförsäkringsförmåner som påverkar miljontals människor i Sverige. Bland de viktigaste uppgifterna ingår:

  • Sjukpenning och sjukersättning: Försäkringskassan bedömer individers rätt till ersättning vid sjukdom och långvarig nedsatt arbetsförmåga.
  • Föräldrapenning: Myndigheten administrerar ekonomiskt stöd till föräldrar som är hemma med sina barn.
  • Bostadsbidrag och underhållsstöd: Ekonomiskt stöd till barnfamiljer och ensamstående föräldrar för att minska ekonomisk utsatthet.
  • Aktivitetsersättning: Ersättning till unga med funktionsnedsättning eller långvarig sjukdom.

Utöver att hantera ansökningar och utbetalningar arbetar Försäkringskassan också med att säkerställa att ersättningar används på rätt sätt samt att förebygga felaktiga utbetalningar och bidragsfusk.

Rehabilitering och återgång till arbete

Försäkringskassan har en viktig roll i att stödja individer tillbaka till arbetslivet efter sjukdom eller skada. Detta sker genom samverkan med arbetsgivare, hälso- och sjukvården samt Arbetsförmedlingen. Insatser kan inkludera arbetslivsinriktad rehabilitering och olika stödprogram för att underlätta återgång till arbete eller studier.

Försäkringskassans roll i arbetsmiljö och förebyggande arbete

En del av Försäkringskassans uppdrag är att förebygga sjukdom och arbetsrelaterade skador. Myndigheten samarbetar med arbetsgivare och andra aktörer för att förbättra arbetsmiljöer och minska risken för långvarig sjukskrivning. Genom tidiga insatser och rehabiliteringsstöd kan Försäkringskassan bidra till att fler människor kan stanna kvar i arbetslivet och behålla sin försörjning.

Digitalisering och tillgänglighet för Försäkringskassan

FK har moderniserat sina tjänster för att öka tillgängligheten för medborgarna. Genom digitala tjänster och e-legitimation kan individer enkelt ansöka om ersättning, följa sina ärenden och kommunicera med myndigheten via Mina Sidor. Detta gör det enklare för både privatpersoner och arbetsgivare att hantera ärenden på ett smidigt och effektivt sätt.

Var vänder jag mig i frågor om arbetsmiljön?

Vid uppkomna brister eller risker i din arbetsmiljö, ska man kontakta närmaste chef. Åtgärdas inte felet/bristen så kontakta ditt skyddsombud (om det inte finns något skyddsombud, så kan man kontakta sitt fackförbund).

Arbetsgivare kan använda sig av företagshälsovården eller likvärdig oberoende sakkunniga inom arbetsmiljöområdet med stöd och hjälp inom arbetsmiljöområdet. Arbetsgivareorganisationerna har oftast möjlighet att bistå i arbetsmiljöarbetet. Arbetsmiljöverket kan även svara på eventuella frågor om arbetsmiljöregler. De behandlar även anmälningar om dåliga arbetsmiljöförhållanden. Dessa anmälningar kan leda till inspektioner på arbetsplatsen.

Vill du läsa mer?

Försäkringskassans hemsida