fbpx
Kompetensutveckla.se

FÖRETAGSHÄLSOVÅRD (FHV)

Det är viktigt att de anställda mår bra i sitt arbete och att arbetsmiljön är sund och säker. Om en arbetsgivare inte har tillräcklig tid eller kunskap att minska riskerna på arbetsplatsen kan företagshälsovård anlitas. Hjälpen blir då ett komplement till det egna arbetsmiljöarbetet. I varje verksamhet behöver man både förebygga ohälsa och rehabilitera den som har drabbats av den. För att det ska vara möjligt behöver man ha en kompetent arbetsledning samt aktiva och uppmärksamma skyddsombud och medarbetare – det är en viktig framgångsfaktor. En väl fungerande företagshälsovård kan också vara ett bra stöd.

Det kan vara bra om företagshälsovården är med vid organisationsförändringar och ser över hur förändringarna kan påverka arbetet. Företagshälsovården kan anlitas till en mängd olika uppgifter, dem kan till exempel var med vid planering av nya lokaler och arbetsmetoder, och även vid inköp av maskiner och utrustning.

De olika yrkesgrupperna inom företagshälsovården bidrar genom sitt arbete till att upptäcka, förebygga och minimera arbetsmiljörisker. Det som gör företagshälsovården speciell är att det är en expertresurs där det jobbar personer med olika typer kunskap inom olika områden, som till exempel arbetsorganisation, beteendevetenskap, ergonomi, medicin, rehabilitering och teknik.

Arbetsanpassning & rehabilitering

Deras insatser ingår som en viktig del i företagets/organisationens arbete med arbetsanpassning och rehabilitering. Det är bäst om företagshälsovården fungerar som en sammanhållen resurs och att den anlitas löpande i stället för till enstaka tjänster.

Till företagshälsovårdens arbetsuppgifter hör att kunna identifiera och beskriva sambanden mellan arbetsmiljö, organisation, produktivitet och hälsa.

Företagshälsovården kan hjälpa till med arbetsanpassning och rehabilitering för dem som har blivit sjuka. De kan också hjälpa till med rutiner för hur man fångar upp tidiga tecken på att någon mår dåligt och hur kontakten med sjukskrivna ska skötas.

Var vänder jag mig i frågor om arbetsmiljön?

Vid uppkomna brister eller risker i din arbetsmiljö, ska du kontakta din närmaste chef. Åtgärdas inte felet/bristen så kontakta ditt skyddsombud (om det inte finns något skyddsombud, så kan du kontakta ditt fackförbund).

Arbetsgivare kan använda sig av företagshälsovården eller likvärdig oberoende sakkunniga inom arbetsmiljöområdet med stöd och hjälp inom arbetsmiljöområdet.
Arbetsgivareorganisationerna har oftast möjlighet att bistå i arbetsmiljöarbetet.

Arbetsmiljöverket kan även svara på eventuella frågor om arbetsmiljöregler. De behandlar även anmälningar om dåliga arbetsmiljöförhållanden. Dessa anmälningar kan leda till inspektioner på arbetsplatsen.

Vill du läsa mer?

ADI 543 (Arbetsmiljöverket)