fbpx
Kompetensutveckla.se

ARBETSSKADA

En arbetsskada är en skada som uppkommer i samband med arbete eller yrkesverksamhet. Det kan vara en fysisk skada, såsom en ryggskada, eller en psykisk skada, såsom en depression, som orsakas av arbetsrelaterad stress eller trauma. Arbetsskador kan uppstå oavsett om man arbetar inom en farlig industri eller på ett kontor.

Arbetsskador är vanliga och kan ha allvarliga konsekvenser för den drabbade personens hälsa och ekonomiska situation. Många länder har system för att skydda arbetstagare från skador och sjukdomar som orsakas av arbete, såsom arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen. Dessa lagar kan ge arbetstagare rättigheter till sjukvård, rehabilitering och ersättning vid arbetsskada.

Om man har drabbats av en arbetsskada är det viktigt att söka vård och informera sin arbetsgivare så snart som möjligt. Det kan också vara klokt att ta kontakt med en advokat eller ett fackförbund för att få råd om vilka rättigheter och skyldigheter man har i samband med arbetsskada.

Var vänder jag mig i frågor om arbetsmiljön?

Vid uppkomna brister eller risker i din arbetsmiljö, ska man kontakta närmaste chef. Åtgärdas inte felet/bristen så kontakta ditt skyddsombud (om det inte finns något skyddsombud, så kan man kontakta sitt fackförbund).

Arbetsgivare kan använda sig av företagshälsovården eller likvärdig oberoende sakkunniga inom arbetsmiljöområdet med stöd och hjälp inom arbetsmiljöområdet. Arbetsgivareorganisationerna har oftast möjlighet att bistå i arbetsmiljöarbetet. Arbetsmiljöverket kan även svara på eventuella frågor om arbetsmiljöregler. De behandlar även anmälningar om dåliga arbetsmiljöförhållanden. Dessa anmälningar kan leda till inspektioner på arbetsplatsen.

 Vill du läsa mer?

Arbetsmiljöverket

Arbetsskada