fbpx
Kompetensutveckla.se

VENTILATION

Ventilation på arbetsplatsen är mycket viktigt för att upprätthålla en hälsosam och säker arbetsmiljö. Det är särskilt viktigt att ha god ventilation i miljöer där det kan finnas farliga kemikalier eller partiklar i luften, såsom fabriker, laboratorier och verkstäder.

En dålig ventilation kan orsaka hälsoproblem, såsom huvudvärk, trötthet, yrsel, irritation i ögonen, näsan och halsen, samt försämrad koncentration och produktivitet. Det kan också öka risken för spridning av sjukdomar, särskilt i miljöer där människor arbetar tätt ihop.

För att säkerställa god ventilation på arbetsplatsen bör arbetsgivaren se till att ventilationssystemet fungerar korrekt och att det regelbundet rengörs och underhålls. Arbetsgivaren bör också se till att ventilationssystemet är dimensionerat för att passa den specifika arbetsmiljön och att det är tillräckligt kraftfullt för att hantera eventuella föroreningar i luften.

Arbetstagarna kan också bidra till en hälsosam arbetsmiljö genom att rapportera problem med ventilationen till arbetsgivaren och genom att se till att eventuella föroreningar i luften, såsom kemikalier eller rök, hanteras på ett säkert sätt.

Var vänder jag mig i frågor om arbetsmiljön?

Vid uppkomna brister eller risker i din arbetsmiljö, ska man kontakta närmaste chef. Åtgärdas inte felet/bristen så kontakta ditt skyddsombud (om det inte finns något skyddsombud, så kan man kontakta sitt fackförbund).

Arbetsgivare kan använda sig av företagshälsovården eller likvärdig oberoende sakkunniga inom arbetsmiljöområdet med stöd och hjälp inom arbetsmiljöområdet. Arbetsgivareorganisationerna har oftast möjlighet att bistå i arbetsmiljöarbetet. Arbetsmiljöverket kan även svara på eventuella frågor om arbetsmiljöregler. De behandlar även anmälningar om dåliga arbetsmiljöförhållanden. Dessa anmälningar kan leda till inspektioner på arbetsplatsen.

 Vill du läsa mer?

Arbetsmiljöverket

Ventilation