fbpx
Kompetensutveckla.se

BRANDSÄKERHET

Brandsäkerhet på arbetsplatsen är en mycket viktig fråga som alla arbetsgivare och anställda bör ta på allvar. Det finns flera åtgärder som kan vidtas för att säkerställa att arbetsplatsen är säker från brand.

För det första är det viktigt att ha en plan för brandövning och evakuering. Alla anställda bör veta vad de ska göra i händelse av en brand och var utgångarna är belägna. Brandövningar bör hållas regelbundet för att säkerställa att alla är bekanta med rutinerna.

För det andra är det viktigt att ha fungerande brandvarnare och brandsläckningsutrustning på arbetsplatsen. Brandvarnare ska installeras i lämpliga områden och testas regelbundet för att säkerställa att de fungerar korrekt. Brandsläckningsutrustning, såsom brandsläckare och brandfiltar, bör finnas tillgängliga och underhållas regelbundet.

För det tredje är det viktigt att se till att all utrustning och elektriska apparater är i god skick och används på rätt sätt. Överbelastning av eluttag, användning av trasiga kablar och apparater samt felaktig användning av utrustning kan leda till brand.

För det fjärde är det viktigt att se till att alla anställda är medvetna om brandsäkerhetsrutiner och att det finns tydlig kommunikation om hur man rapporterar brandfarliga situationer eller brister i säkerheten.

Sammanfattningsvis är det viktigt att ta brandsäkerhet på arbetsplatsen på allvar genom att ha en plan för brandövning och evakuering, fungerande brandvarnare och brandsläckningsutrustning, användning av utrustning och elektriska apparater på rätt sätt, och att se till att alla anställda är medvetna om brandsäkerhetsrutiner.

Var vänder jag mig i frågor om arbetsmiljön?

Vid uppkomna brister eller risker i din arbetsmiljö, ska man kontakta närmaste chef. Åtgärdas inte felet/bristen så kontakta ditt skyddsombud (om det inte finns något skyddsombud, så kan man kontakta sitt fackförbund).

Arbetsgivare kan använda sig av företagshälsovården eller likvärdig oberoende sakkunniga inom arbetsmiljöområdet med stöd och hjälp inom arbetsmiljöområdet. Arbetsgivareorganisationerna har oftast möjlighet att bistå i arbetsmiljöarbetet. Arbetsmiljöverket kan även svara på eventuella frågor om arbetsmiljöregler. De behandlar även anmälningar om dåliga arbetsmiljöförhållanden. Dessa anmälningar kan leda till inspektioner på arbetsplatsen.

 Vill du läsa mer?

Brandskyddsföreningen

Brandäkerhet
Dela Innehållet