MOBBNING
Mobbning på arbetsplatsen är ett allvarligt problem som kan ha en mycket negativ effekt på både den drabbade personen och hela arbetsmiljön. Mobbning definieras vanligtvis som upprepat och systematiskt negativt beteende riktat mot en enskild person som leder till att personen känner sig kränkt, utsatt eller utestängd.
Om du upplever mobbning på din arbetsplats, är det viktigt att du tar det på allvar och agerar för att skydda dig själv. Här är några steg du kan ta:
- Dokumentera allt som händer - skriv ner vad som händer, datum, tidpunkt, plats och vem som var inblandad.
- Prata med någon - prata med en kollega, chef eller HR-representant. De kan ge dig stöd och hjälpa dig att ta itu med problemet.
- Försök att lösa problemet genom samtal - om du känner dig säker kan du försöka att prata med personen som mobbar dig. Försök att hålla samtalet lugnt och konstruktivt och be om att beteendet ska upphöra.
- Anmäl mobbningen - om problemet inte löser sig eller om det är för allvarligt, anmäl mobbningen till din arbetsgivare eller fackförening.
- Ta hand om dig själv - mobbning kan ha en negativ inverkan på din hälsa och välbefinnande. Så se till att ta hand om dig själv och söka hjälp om det behövs.
Kom ihåg att mobbning är oacceptabelt och du har rätt att arbeta i en säker och trygg arbetsmiljö.
Var vänder jag mig i frågor om arbetsmiljön?
Vid uppkomna brister eller risker i din arbetsmiljö, ska man kontakta närmaste chef. Åtgärdas inte felet/bristen så kontakta ditt skyddsombud (om det inte finns något skyddsombud, så kan man kontakta sitt fackförbund).
Arbetsgivare kan använda sig av företagshälsovården eller likvärdig oberoende sakkunniga inom arbetsmiljöområdet med stöd och hjälp inom arbetsmiljöområdet. Arbetsgivareorganisationerna har oftast möjlighet att bistå i arbetsmiljöarbetet. Arbetsmiljöverket kan även svara på eventuella frågor om arbetsmiljöregler. De behandlar även anmälningar om dåliga arbetsmiljöförhållanden. Dessa anmälningar kan leda till inspektioner på arbetsplatsen.