ARBETSMILJÖVERKET
Arbetsmiljöverket (AV) är en svensk myndighet som har till uppgift att se till att arbetsmiljön i Sverige är säker och hälsosam för alla arbetstagare. Myndighetens huvudsakliga uppdrag är att förebygga ohälsa och olycksfall på arbetsplatserna, och att verka för en god arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket ansvarar både för arbetsmiljö- och arbetstidsfrågor och på regeringens uppdrag har arbetsmiljöverket ett uppdrag att värna om att alla arbetsgivare och medarbetare bedriver ett systematiskt (aktivt) arbetsmiljöarbete i syfte att så få som möjligt skadas eller blir sjuk på grund av sina arbetsförhållanden.
Arbetsmiljölagen anger främst arbetsgivarens ansvar och att alla på en arbetsplats skall ha inflytande över sin arbetssituation.
Arbetsmiljöverket arbetar för att förebygga ohälsa genom att fastställa regler för arbetsmiljön och genom att ge råd och stöd till arbetsgivare och arbetstagare. Detta inkluderar att fastställa regler för bland annat buller, vibrationer, kemiska ämnen, belastningsergonomi och psykosocial arbetsmiljö.
Myndigheten arbetar också med att förebygga olycksfall på arbetsplatserna. Detta inkluderar att fastställa regler för maskiner och arbetsutrustning, och att ge råd om säkerhetsrutiner och skyddsutrustning.
Arbetsmiljöverket ansvarar också för tillsynen av arbetsmiljön på arbetsplatserna. Detta innebär att myndigheten utför inspektioner för att kontrollera att arbetsmiljön följer de fastställda reglerna. Om en arbetsplats inte uppfyller reglerna kan Arbetsmiljöverket vidta åtgärder för att se till att reglerna efterföljs.
Arbetsmiljöverkets bedriver tillsyn genom inspektioner och information ute på arbetsställena. De har tre inspektionsavdelningar och tio distrikt som har direkt kontakt med arbetsplatserna. AV för också statistik över arbetsmiljö- och arbetsskador i Sverige.
Myndigheten ansvarar också för att ge utbildning och information om arbetsmiljöfrågor till både arbetsgivare och arbetstagare. Detta kan inkludera att utbilda arbetstagare om säkerhetsrutiner och att ge råd om hur man kan minska risken för ohälsa på arbetsplatsen.
Arbetsmiljöverket samarbetar också med andra myndigheter och organisationer för att förbättra arbetsmiljön i Sverige. Detta inkluderar att samarbeta med Arbetsförmedlingen för att hjälpa arbetsgivare att rekrytera personal med hänsyn till arbetsmiljöfrågor, och att samarbeta med Försäkringskassan för att hjälpa personer som drabbats av ohälsa eller olycksfall på arbetsplatsen.
Sammanfattningsvis är Arbetsmiljöverkets uppdrag att se till att arbetsmiljön i Sverige är säker och hälsosam för alla arbetstagare. Myndigheten arbetar för att förebygga ohälsa och olycksfall på arbetsplatserna genom att fastställa regler för arbetsmiljön, ge råd och stöd till arbetsgivare och arbetstagare, genomföra tillsyn av arbetsmiljön på arbetsplatserna, och ge utbildning och information om arbetsmiljöfrågor.
Ansvar för arbetsmiljön
Arbetsmiljöarbetet syfte är att förebygga olycksfall och ohälsa samt att främja den goda arbetsmiljön. Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön och det straffrättsliga ansvaret, men för att det skall fungera så måste alla (arbetsgivaren med alla chefer och arbetstagarna med stöd av främst skyddsombuden) samverka för en god arbetsmiljö. Arbetstagarna har också ett personligt ansvar att följa lagar och regler. De är också skyldiga att rapportera brister, tillbud och olyckor till arbetsgivaren samt att själv bidraga till att skapa den goda arbetsmiljön.
Var vänder jag mig i frågor om arbetsmiljön?
Vid uppkomna brister eller risker i din arbetsmiljö, ska man kontakta närmaste chef. Åtgärdas inte felet/bristen så kontakta ditt skyddsombud (om det inte finns något skyddsombud, så kan man kontakta sitt fackförbund).
Arbetsgivare kan använda sig av företagshälsovården eller likvärdig oberoende sakkunniga inom arbetsmiljöområdet med stöd och hjälp inom arbetsmiljöområdet. Arbetsgivareorganisationerna har oftast möjlighet att bistå i arbetsmiljöarbetet. Arbetsmiljöverket kan även svara på eventuella frågor om arbetsmiljöregler. De behandlar även anmälningar om dåliga arbetsmiljöförhållanden. Dessa anmälningar kan leda till inspektioner på arbetsplatsen.